Kaiserswerth

tirsdag 9. november 2010

Mashups


Brostein på Universitetsplassen i Oslo

I kveld har jeg sjekket ut Trafikanten  http://trafikanten.no/ som vel må være en brukbar mashup.  Her kombineres rutetabeller og kart og/eller flyfoto.  Nettstedet opererer også med "sanntid" (også kalt "Må jeg løpe?") som vet hvor kjøretøyet faktisk er og beregner avgangstid ut fra dette.

Som andre deltakere på kurset har også jeg sjekket ut http://1000songs.ebotunes.com/ som er en liste over 1000 sanger du bør høre før du dør.  Dette er en kombinasjon av musikklister fra The Guardian, musikkvideoer og en sangtekstwiki (LyricWiki).

En ønskedrøm av en mashup for meg kunne  være en slags reiseplanlegger.  Denne skulle kunne kombinere kart, reiseruter (gjerne sanntid), billettsalg til kulturarrangementer, museumssider.  Jobbmessig kunne man jo tenkt seg en kombinasjon av bok/forfatter  + film(snutt), bok + land (kart) eller forfatter + hjemland (kart/landinfo).  Kanskje litt sært, men i denne oppgaven fikk man jo lov til å "fabulere fritt".

1 kommentar:

  1. Lista over sanger hadde jeg ikke sett før, takk for tips! Det er lov å fabulere fritt over hva du kunne tenke deg av mashups, og dette var jo gode idéer!

    SvarSlett

Hei! Kommenter gjerne.