Kaiserswerth

fredag 12. november 2010

Wiki

Wiki fikk jeg problemer med for en stund siden da jeg ikke leste oppgaven nøye nok og laget meg mitt eget brukernavn.  Det gikk bedre da jeg resatte brukernavnet til det det skulle være, nemlig 23ting.  Først da kom jeg inn på PBWorks og kunne legge inn "En bok jeg nettopp har lest". Valgte "Bokens folk" skrevet av Geraldine Brooks.

Jeg er usikker på hva vi i biblioteket kan bruke en wiki til.  Kanskje kunne vi lage en wiki hvor vi inviterer lånerne til å gi boktips.  Spørsmålet er om dette i det hele tatt ville fungere.  Personalet kunne selvfølgelig lage boktips-wiki myntet på lånerne, men igjen - er det bra at vi sprer oss utover altfor mange verktøy?  Vi har jo allerede boktips på nettsidene og "personalet anbefaler" ute i bibliotekrommet.  Jeg ser at mange av kursdeltakerene nevner en skrankewiki som en slags wiki for beskjeder istedetfor et lappesystem.  I Oppegård opererer vi med en kalender/avtalebok hvor vi skriver ned beskjeder fra vaktene, slik at de som overtar må sjekke for å oppdatere seg.  Tror dette er et enklere system.  Jeg tror wiki fungerer best når det er informasjon om litt mer "permanente" tilstander slik som en lokalhistorie-wiki jo er.  Wiki er jo perfekt til en type leksikon der alle kan bidra - info om det mer bestående i forhold til det som forandrer seg raskt.

Men jeg husker jo videoen om vennene som planla en tur og skulle bringe med seg forskjellige ting.  De brukte wikien som arbeidsredskap.  Det ble et prosjekt.  Vi har jo nettopp avviklet "Litteraturuken i Akershus".  Her kunne en wiki fungert som et godt redskap.  En wiki kan brukes i prosjekter på den måten at alle involverte kan dokumentere og krysse av ettersom de utfører oppgavene.  Da vil alle til enhver tid se hvor prosjektet står.

Tilslutt sjekket jeg ut hovedsiden til lokalhistoriewiki.no.  Fra denne gikk jeg inn på Oppegård kommune. Oppegård historielag spiller en sentral rolle i arbeidet med Oppegårdwikien.  De arrangerer wikikvelder hvor interesserte inviteres til å være med. Her får man tips om wiki-redigering og ser på innsamling av stoff og bilder til wikien.

1 kommentar:

  1. Smart. En wiki knyttet til prosjektarbeid er nyttig, tror jeg. Kanskje noe å ta med seg dersom det blir litteraturfestival neste år?

    SvarSlett

Hei! Kommenter gjerne.